EXCLUSIVE YET AFFORDABLE PRICE OF KAIN SULAM

BATCH TERBARU KAIN SULAM

Alhamdullillah STOK TERBARU KAIN SULAM dah tiba.....panas panas !!! Material SATIN ROSELA & COTON PRADA ...kain PALING HOT ...

IBADAH UMRAH KU 26/12/13 - 8/1/14

Assalamualaikum

Alhamdullillah dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, sekali lagi aku berpeluang untuk mengerjakan ibadah Umrah buat kali ke 5 termasuk ibadah haji. Tiada kata-kata yg paling indah dapat aku titipkan melainkan rasa syukur teramat sangat kerana sekali lagi aku dijemput olehNYA....terima kasih Ya Allah.

Aku berangkat pada 26/12/13 jam 2.30 ptg dan selamat tiba di Jeddah selepas 8 jam dlm penerbangan....alhamdullillah.  Dari Jeddah selepas selesai urusan imigresen terus menaiki bas menuju Madinah  perjalanan jauh selama 6 jam lagi. Selamat sampai ke Madinah dan terus checkin ke Hotel Ansara Palace. Hotel amat selesa dan luas dan aku berkongsi bilik dengan 3 rakan dari Johor Bahru.  Kami masing-masing berkenalan setelah tiba diMadinah untuk checkin.

Jarak hotel dengan Masjid Nabawi lebih kurang 200 meter, dekat dan menyenangkan untuk berulang-alik kemasjid setiap waktu.  Semasa tiba diMadinah, cuaca agak sejuk lebih kurang 17 celcius sahaja. Pada mulanya aku menjangkakan cuaca lebih sejuk dari ini kerana bulan Disember jadi aku bersedia dengan baju sejuk bagai.

Sepanjang 3 hari berada diMadinah, aku penuhi dengan ibadah sebanyak mungkin dan peluang yg paling aku nanti-nantikan ialah memasuki Raudhah.  Walaupun dalam kepayahan dan kesesakan untuk masuk kesitu, namun dengan izinNYA aku berpeluang bersolat hampir dengan makam Rasulullah s.a.w. sebanyak 2 kali disamping makam sahabat Baginda Saiyidina Abu Bakar r.a. dan Saiyidina Umar r.a.

Suatu perasaan yg tidak dapat digambarkan dengan kata-kata betapa bersyukurnya aku dapat bersolat, berdoa serta memohon syafaat dari Nabi besar Muhammad s.a.w. Airmata bercucuran tanpa henti, sedih, gembira, terharu teramat sangat hanya Allah yg tahu betapa kerdilnya aku di saat itu. Disaat untuk meninggalkan Raudhah, itulah saat yg paling sedih buat ku....dalam hati ku sematkan niat untuk datang menziarahi Baginda lagi tahun depan dan seterusnya selagi aku masih diberi kekuatan, kesihatan tubuh badan dari segi rohani dan jasmani.....aku berjanji akan datang lagi Ya Rasulullah aku sentiasa merindui mu.
INSYAALLAH.

Bahagian luar Masjid Nabawi, payung ini dibuka waktu solat zuhur dan asar sebab dataran diluar masjid yg terbuka dan panas disiang hari.
Pintu utama Masjid Nabawi

Bersama teman sebilik ku

Sepanjang berada diMadinah seperti biasa semua jemaah dibawa ziarah luar seperti ke Masjid Quba', Masjid Qiblatain - masjid 2 kiblat, Perkuburan pada shuhada, Jabal Uhud dan Kebun Kurma. Pada pandangan ku, harga kurma dikebun adalah lebih mahal dari pasar kurma diMadinah, jadi jika ada kelapangan lebih baik kepasar kurma disana harganya lebih murah.

Masjid Qiblatain

Jabal Uhud

Kurma oh kurma

Tumpang posing dgn kereta mewah Pak Sheikh

Siap memakai pakaian ihram serba putih hukumnya sunat  sebelum berangkat ke Mekah untuk singgah dan bermiqat di Bir Ali. Sebelum berangkat semua jemaah melakukan ziarah wida dimasjid ziarah selamat tinggal kepada Baginda Rasullullah saw. Perjalanan mengambil masa 6 jam menaiki bas dan singgah di Miqat Bir Ali untuk solat sunat ihram dan seterusnya berniat ihram disini.

Menara Jam berhadapan Masjidilharam

Hotel Luluat Al Shark

Tiba diMekah sudah hampir malam terus checkin di Hotel Luluat  Al Shark.
 Teman bilik ku adalah teman yg sama seperti diMadinah.  Selepas makan malam dan rehat, aku terus menuju ke Masjidilharam untuk melakukan tawaf rukun.

Memandangkan teman sebilik ku adalah lebih senior dari ku berumur 71-75, aku diminta oleh mereka untuk membimbing mereka melakukan umrah.  Ya Allah terasa sayu hati ini kerana diberi kepercayaan oleh teman2 ku untuk membimbing mereka kerana ilmu didada ku tidak seberapa dan tidak sempurna. Aku berdoa kehadrat Allah supaya aku diberi kekuatan dan dipermudahkan segala urusan untuk membimbing mereka. Alhamdullillah dengan limpah rahmat dariNYA, kami selesai melakukan tawaf, bersaei dan bergunting untuk keluar dari ihram.  Airmata ku bercucuran tanda gembira kerana akhirnya aku selesai melakukan ibadah ini dan kami berpelukan dalam tangisan tanda syukur pada NYA.

Terima kasih Ya Allah kerana menjemput ku kerumah MU

Hari-hari berikutnya routine ibadat ku berjalan seperti biasa dari solat subuh hingga isyak, Allah permudahkan urusan ku....terima kasih Ya Allah.  Selain drp melakukan tawaf wajib, aku juga mengambil kesempatan utk melakukan tawaf badal untuk arwah ayah dan ibu ku disamping tawaf sunat untuk diri sendiri.

Hari berikutnya jemaah dibawa melakukan ziarah luar spt ke Jabal Rahmah, Jabal Nur, Ladang Unta dan Masjid Hudaibiyah.

Jemaah mendaki ke Jabal Rahmah bagi yg mampu dan aku....ooooo tak berdaya

Kaki bukit Jabal Rahmah

Jabal Rahmah bewarna putih dikemuncak bukit

Pemandangan sekitar Jabal Rahmah

Ladang unta

Susu unta fresh dari ladang boleh diminum terus...sedapp!!

Pekerja sedang memerah susu

Masjid Hudaibiyah

Satu lagi kawasan untuk bermiqat dimana para jemaah boleh berniat ihram bagi yg ingin melakukan umrah lagi. Disini juga tempat berlakunya peristiwa perjanjian yg dinamakan Perjanjian Hudaibiyah diantara baginda Rasullullah dengan puak puak yg menentang baginda dizamannya. Batu dibelakang saya itu adalah antara peninggalan kota yg telah musnah, pintu masuknya masih tersergam.

Pintu masuk kekota

Selesai lawatan disiang hari dan berniat ihram, aku terus menyempurnakan tawaf diMasjidilharam, lihatlah betapa cantiknya pemandangan diluar masjid diwaktu malam terang benderang cahaya lampu.

Masjidillharam diwaktu malam

Pintu King Abdul Aziz pintu utama antara dua menara

Persekitaran masjid masih lengang jemaah belum ramai kemasjid

Pemandanga waktu pagi luar masjid...burung2 berterbangan...banyak

Kerja kerja pemasangan tempat tawaf bertingkat sedang giat dijalankan disekitar Kaabah untuk kemudahan jemaah yg menggunakan kerusi roda, pada masa aku berada disini sebahagian tingkat tawaf telahpun siap dan telah digunakan.  Kaabah sudah terlindung oleh tingkat tawaf tersebut. Kelihatan skyscrappers berceracak disekitar Kaabah, pekerja bekerja 24 jam dan hanya berhenti bila azan dilaungkan.

Dibahagian atas bumbung inilah tempat tawaf bertingkat. Ramai jemaah duduk dibawah bumbung ini selepas tawaf untuk berdoa dipenjuru Hajar Aswad...salah satu tempat mustajab untuk berdoa. Aku juga tidak melepaskan peluang utk duduk disini....syukur alhamdullillah.

Jemaah dari berbagai bangsa

Hari terakhir berada diMekah, jemaah diwajibkan melakukan tawaf wida tawaf selamat tinggal.  Selesai tawaf kami semua berkumpul dilobi hotel menunggu bas untuk berangkat ke Jeddah International Airport.

Alhamdullillah aku selamat sampai ketanah air lebih kurang jam 3.30ptg.  Insyaallah dengan izin Allah aku akan kesana lagi, setiap waktu aku memohon doa moga aku diberi kesihatan yg baik dan dapat berkunjung kesana lagi.....perkenankanlah permohonan hamba Mu ini Ya Allah.....Amin Ya Rabbal Alamin.

1 comment:

1. Bon séjour et on peux avoir plus de gestion des agences de voyages à l'aide http://logicieltourisme.fr/logiciel-agence-de-voyages/